SZKOŁA PODSTAWOWA 

im. Edmunda Bojanowskiego

56-320 Kuźnica Czeszycka 1 
tel. kom. +48 723 280 496
                   +48 575 270 060
 
 facebook

E-mail: sekretariat@sp.kuznicaczeszycka.pl

  • Kalendarium

    Niedziela, 2024-04-28

    Imieniny: Bogny, Walerii

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 655108
    • Do końca roku: 247 dni
    • Do wakacji: 54 dni

Udany start w szkole

Początek edukacji jest wyjątkowo ważny, bo to on wpływa na dalsze nastawienie ucznia do nauki. Dlatego od razu staraj się rozwiązywać szkolne problemy.

Często wraz z rozpoczęciem pierwszych dni nauki, okazuje się, że dziecko ma problemy z koncentracją. Rozbiegany umysł nie jest w stanie się skupić, na naukę i odrabianie lekcji potrzebuje zdecydowanie więcej czasu. Uczeń szybko się nuży, męczy się i zniechęca, a efektów nie widać. Można to zmienić, zapewniając mu odpoczynek od nadmiaru bodźców i ucząc koncentracji. To ważne, bowiem od dobrego startu zależy dobre startu zależy dobre miejsce na szkolnej mecie.


Stały plan dnia

W lepszym funkcjonowaniu pomagają domowe rytuały, czyli przyzwyczajenie dziecka do stałych czynności o tej samej porze (spanie, odrabianie lekcji).

  • Zorganizuj tak dzień, aby twojw pociecha miała czas na naukę, odpoczynek izabawę (podczas niej proponuj np. gry planszowe czysłowne, puzzle, memory, które poprawiają koncentrację).
  • Zadbaj, aby uczeń aktywnie wypoczywał. Ruch na świeżym powietrzu pozwala nie tylko dotlenić mózg, ale także zmniejsza zmęczenie i napięcie.
  • Przestrzegaj, aby dziecko miało wystarczającą ilość snu. Siedmiolatek powinien spać 9 - 11 godzin.
  • Nie przesadzaj z dodatkowymi zajęciami. Dwa w tygodniu wystarczą. Zmęczenie to jeden z powodów uniemożliwiających koncentrację, a tym samym efektywne przyswajanie wiedzy.

Odpowiednie warunki

Jeśli chcesz, aby twój uczeń robił jedną rzecz porządnie, a nie kilka jednoczesnie niedbale i powierzchownie:

  • Przygotuj mu stałe miejsce do pracy. Usuń z biurka zbędne przedmioty, np. zabawki, tablet, komórkę. Najlepiej, aby na nim leżały wyłącznie potrzebne w danym momencie książki i przybory. Wszystko inne powinno być schowane i znajdować się poza zasięgiem wzroku dziecka.
  • Pilnuj, aby po odrobieniu lekcji uczeń samodzielnie się spakował na kolejny dzień, przestrzegając ustalonego schematu: najpierw wyjmuje wszystko z plecaka, później sprawdza plan zajęć na dany dzień, pakuje książki, zeszyty, piórnik ewentualnie strój do ćwiczeń gimnastycznych.

Pochwały i nagrody

Roztrzepane dziecko odbiera każdego dnia dużo negatywnych komunikatów z otoczenia, że znowu czegoś nie zrobiło lub o czymś po raz kolejny zapomniało. To wpływa niekorzystnie na jego samoocenę i poczucie własnej wartości. Dlatego wymagaj, ale jednoczesnie chwal je i nagradzaj. Pochwały nie mogą być ogólne, ale za konkretne działanie: "Zosiu! Zanotowałaś wszystko, co masz przynieść na zajęcia plastyczne. Brawo! Świetna organizacja pracy."


Dobry przykład

Pamiętaj, dziecko uczy się przez tzw. modelowanie, czyli obserwowanie dorosłych. Twoje komunikaty muszą być zgodne z tym, co robisz. Nie wykonuj więc kilku rzeczy jednocześnie, np. nie jedz posiłku i nie ogladaj telewizji, nie przerywaj zabawy z pociechą po to, aby w tym czasie sprawdzić coś na laptopie.


Gdy potrzebna pomoc

Jeżeli zaobserwujesz, że problemy twego dziecka ze skupieniem uwagi znacznie odbiegają od rówieśników, skonsultuj się z pedagogiem szkolnym lub wybierz się do poradni psychologicznej.

Autorka tekstu: Alicja Daszkiewicz (Przyjaciółka nr 16, 13-26.08.2015)